mandag 11. juli 2011

Møte med David i Salmene

Jeg møtte DAVID...

En mann i følge profeten Samuel; etter Guds hjerte 1.Sam 13,14.
Nevnt I nesten alle Biblens bøker og omtalt som et forbilde av Jesus selv. Mark. 2,25 fg
I Peters pinsepreken sitert og fremholdt som en profet som så inn I fremtiden. Apg.2, 30-31.
Blant de første kristne i Jerusalem regnet som en mann Guds Ånd taler gjennom. Apg. 2,16.
Av Paulus omtalt som en “tjener for Guds plan så lenge han levde”. Apg. 13,36.

En Gudsmann, Profet, musikker, poet, og ikke minst en prøvet mann gjennom mange kamper.
Tenk om man kunne få bli kjent med en av de største personligheter verdens og bibelhistorien?
Vi kan! Ved å lese Salmene kommer vi han helt innpå livet i med og motgang, ikke minst det siste.
Gjennom hans Salmer blir vi kjent med denne gigant I menneskehetens historie.
Og gjennom det også muligheten til å bli enda bedre kjent med Davids og vår Gud; og oss selv.

Når jeg leser i Salmene taler David til meg og jeg vil søke å ta opp en samtale med han etter som det kommer til meg. Her er mye å livsvisdom som jeg bare kan berøre fragmenter av etter hva som aktualiseres for meg under disse møter med sangeren David.
Jeg har det første møte med David i Salm 1 .. så får vi se hvor langt vi kommer...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar