torsdag 10. juli 2014

Bob Dylan - en nådtids profet?



Nobel prisen i Literature for 2016 var vel fortjent! Hvem har påvirket vestlige kultur mer vidt, bredt og dypt, gjennom sine tekster og musikk?
 Bob Dylan som 24 May 2021 passerte 80 år, har de siste år nesten "non stop" turnert verden rundt med sine konserter, Det ble opphold under Covid-19 pademien, men nå er han ute på turnee igjen. Jeg så og hørte jeg han på Stavern Festivalen 2014. 
På oppdrag for Sjefen!
Siden 7 Juni 1988 har han vært på det som på folkemunne nå kalles hans "Never ending tour"- hundrevis av konserter over hele verden, - året rundt! Grunnen for  denne intense turne virksomheter er
- en gammel avtale med "Chief commander" over den verden vi ikke kan se,  forklart Dylan til CBS News i 2009.
Selv om han nå er godt over pensjons virker Bob mer oppsatt enn noen gang på å holde sin avtale med "Sjefen"! Hans sommer 2014 konserter i Europa, føyde seg inn i rekken av flere tusen fremtredener de siste 28 år.
Vår tids fremste kultur personlighet.
Ingen poet, komponist, sanger, musikker eller kultur personlighet har lyst klarere og lenger innen vår
Ikke ofte Dylan tar imot alle
utmerkelser han blir tilbudt, men
her med Obama i Hvite Hus
tids media/masse kultur i over 50 år. Mer enn noen annen har han påvirket populær musikk industrien fra 1960 og frem til i dag. Hundrevis av mer eller mindre kjente artister og grupper fra The Beatles og Rolling Stones, til Eminem, og vise og pop sangere innen alle kategorier, har tatt sterke inntrykk og føringer fra Dylan. Også som artist regnes hans som "tidenes største" etter Beatles, foran Elvis Presley og Rolling Stones som kommer på tredje og fjerde plass ifølge musikk blandet "Rolling Stone". Dylan er blant de 100 som TIME magasin nevner som " De viktigest personer i vårt århundre. Og nå har de 18 i Svenska Akademien gitt han Nobelpris i litteratur, på tross av at han ikke bor i en landsby i Kina,  er politiker i Peru, og har begått den "litterære synd" at hans tekster har fått stort nedslag i flere generasjoners massekultur og derfor IKKE ukjent og uforståelig nok for de fleste.
Skaren av "Dylanloger" som forsker på hans tekster og liv, har skrevet mye om grunnene til dette. En av disse, forfatteren Håvard Rem (sønn til den kjente pinseforstander Tore Helge Rem) som har hatt en rekke dyptloddende program om Dylan i NRK P2, oppgir som grunnen til at det Bob Dylan får så stort gehør for det han formidler i sitt mangefasettert kunstneriske utrykk, er fordi han er; "- brutalt realistisk og ubønnhørlig ærlig".
Møtte Jesus!
Bod Dylan har en mye sterkere Kristus opplevelse enn det mange er klar over, la meg kort her nevne noe av det som er kommet frem.
Kenn Gulliksen med kona 
Dylan fortalte for mange år siden at han fikk en personlig åpenbaring av Jesus. Det skjedde på et hotell rom i Tucson: - Jesus åpenbarte seg for meg som Kongenes Konge, Herrens Herre. Det var et nærvær i det rommet som ikke kunne være noen annen en Jesus. Jeg følte bokstavelig at Jesus la sin hånd på meg, og jeg skalv over hele kroppen. Herrens herlighet slo meg ned og løftet meg opp!"
I 1978 hadde han en kjæreste som het Mary Alice Artes. Hun hadde kristen bakgrunn og ble med i Jesus vekkelsen og menigheten i Vineyard Fellowship hvor Kenn Gulliksen var pastor (noen husker sikkert John Wimber  som besøkte Norge  og var med i samme bevegelse). Hun spurte om Gulliksen kunne sende noen fra menigheten til å snakke med sin venn. Uten å vite hvem han var dro to evangelister hjem til han og samtalte og svarte på spørsmål om det sentrale i kristendommen i en mange timers lang samtale. Han ba dem komme tilbake dagen etter. og da mottok han Jesus som Herre i sitt liv. Han ble siden døpt og i fire måneder møtte han daglig som student ved Vineyard disippel skole, i Reseda, Syd California.
 - Jeg hadde ingen planer om at jeg kunne sette av så mye tid til å gå på Bibel skole, sa Dylan siden, - men en dag våket jeg kl 7 om morgen og satt meg opp i sengen, og stod helt klart for meg at jeg skulle kle på meg og straks kjøre til denne Bibel skolen.
Dylan født Zimmerman er jøde, og meget belest også i Bibelen, sa om sin erfaring fra Bibel skolen;  - Det jeg lærte var det jeg hadde trodd lenge, men var ikke var i stand til å uttrykke det.  
Gulliksen fikk et ublidt møte med titalls av journalister som svermet rundt Dylan og laget "sensasjoner" om denne "sekten"av "bibel fundamentalister" og hva verre var.

Nyskapende Gospel sanger 

Etter tiden på Vineyard utgav Dylan 3 album med tekster inspirert av hva han hadde erfart.
Slow Train Coming 1997 - Saved 1980 og Shot of Love 1981.
Kristne sangere som Larry Norman, Randy Stonehill, John Fisher og Mark Heard og mange andre ble sterkt inspirert av den profetiske ærlighet og oppriktighet i tekstene, i motsetning til den mer "sirup søte" kristne musikken som det var mye av før Dylan kom med disse tre skjellsettende album.
Mange kjente artister ser på den opprinnlige "sorte gospel" musikk som ærligste og reneste form for kunst innenfor musikalsk utrykk.
Som alle store personligheter er Dylan omstridt, elsket og hatet. Og tradisjonelt tenker kristne at siden han ikke synger "kristne sanger" og har sluttet å "vitne direkte om sin tro", så er han en framfallen. Men det er kanskje multi artister som Dylan som er vår tids profeter!
En profet i den betydning at man formidler sannheter til samtiden inspirert av Guds Ånd.
En person som taler sant om hvordan tingene virkelig er, til forskjell på hva folk vanligvis tenker og tror. Og fremføring kan være som en tilbeldelse og lovprisning til Gud, sannhet og livet, selv om teksten ikke er hva folk vil kalle "religiøs".
Er det en ting Dylan alltid har vært redd for så er det å være en "fane bærer" for ulike retninger, enten det var som "ungdoms opprører", eller for ideologiske eller politiske retninger, slik mange ville han skulle være, også kristne. Han har aldri sett på seg selv som verbal predikant, eller talsmann for noe kirkesamfunn eller menighet. Noen "profet" i den forstand vil han ikke være. Han kommenterte ironisk; - Da jeg ble kjent som "protest sanger", så kalte mange meg en profet, men jeg sa det er jeg ikke. Men når jeg sa at "Jesus er svaret" - da sa de at jeg ikke var noe profet!
Han har aldri fornektet Jesus og en av hans siste album heter "Christmas in the Heart", og da en journalist kommenterte at han sang som en troende, svarte han, "det er fordi jeg er en!"
Royal Albert Hall
Her er liste over de sanger Dylan fremførte i London.
Jeg hørte Dylan første gang "live" da han 27 nov i 2013 sang for utsolgte hus  i "Albert Royal Hall". En merkelig opplevelse, han brukte mest piano og sang på en "mumlende" nesten uforstålig måte, selv velkjente låter var vanskelig å kjenne igjen. En sidemann fra Sverige sa at det var hans 80ende konsert med Dylan, og han kunne fortelle at han kjente folk som de siste årene fulgte Dylan på alle hans konserter jorden rundt.
Jeg er ingen "Dylanlog" eller kjenner av hans til nå 41 studio album produksjoner siden 1962.
Det er hans grensesprengene forhold til kristendommen, som gjør at jeg ser på han som
den mest spennende kultur personlighet i levede live!
Profetrøst?
Jeg underes om han er som en "profet" som lik de bibelske, kan bli hørt av hele sin samtid?
Vi vet så inderlig vel at i store deler av den vestlige kultur, og særlig så i Europa, finnes det ingen kristen personlighet bortsett fra "paven i Rom" som samtiden er oppmerksom på og lytter til.
Profeter, forkynnere og vekkelsespredikanter av ulik bakgrunn har i vår tid det fellestrekk at de stort sett kun når de "frelste" og deres nærmest krets. For den store almenhet er de ikke bare ukjente, men uten relevans eller interesse. Bob Dylan er en røst som millioner forsatt lytter til midt i dagens røffe  og forvirrende masse kultur, uten å fremstå på den "bedre enn deg" måte, som mange oppfatter kristne på, men referanser til det åndelig og det bibelske finnes over alt i hans tekster.
Det som når "skarene" i dag verden rundt er kanskje mer enn noen annen kulturform, sang og musikk. Kan det være også der Herren vil åpenbare seg i vår egen tid og kultur?
Et Dylan sitat til slutt: "- Folk snakker om lykke og ulykke, det gjelder ikke om å være lykkelig eller ulykkelig, det som betyr noe er om vi er VELSIGNET eller ikke!". Et profetisk ord vi alle kan ta til oss. Kanskje Bod Dylan er akkurat der Gud vil han skal være?

PS. På et av Nidarosdommens tårn så finnes et hode på en engel/helgen(?) som bildehuggeren har hatt Bob Dylan som modell til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar