søndag 30. august 2020

Verdenshistoriens mest privilegerte.




Svimlende å konstantere; av de mest privilegerte i menneskehetens mange tusenårige historier, er «hvermannsen» jeg... og det er ikke min fortjeneste!

Jeg er gjenstand for en utrolig lang rekke daglige velsignelser, helt fjern fra de vilkår utallige milliarder har levd under fra tidenes morgen. Ikke engang i sin villeste fantasi hadde de mulighet til å ane den velstand og begunstiget tilværelse som jeg daglig nyter godt av, 

- og regner som en selvfølge. Jeg lever i en meget smale stripe av historiske tid med muligheter og privilegier som ingen før meg har vært i nærheten av.

 

«Normalen» for storparten av endeløse generasjoner i tidligere tider var oftes slit fra morgen til kveld, for å kunne overleve, slik som for millioner av fattige fremdeles, uten at det garanterer for daglige brød til seg og sine. Sult var en stadig trussel, og ikke sjelden snek en langsom sultedød seg inn i i primitive boplasser og utslettet landsbyer. De fleste vi kjenner fra verdenshistorien levd under sosiale rammer som for vanlige mennesker var dypt urettferdige og kunne føre til et nesten uutholdelig hverdagsliv.


Jeg har ikke en dag vært uten føde, eller blitt sendt av gårde med spann for å hente hjem vann langveisfra. Jeg har enkel tilgang til de mest eksotiske slag av drikke som te, kaffe, og kakao, til avkjølt melk, juice og mineral vann av alle slag, og ja; - vann bare et håndgrep unna! Til mat har jeg et helt overdådig tilbud av frukter, krydder, ulike brød sorter med tilhørende fyrstelig utvalg av pålegg. Til middag alle slag av grønnsaker, kjøtt og fisk mm etter behag, uten annen anstrengelse enn en tur til butikken. Liker jeg søtsaker, nøtter eller kaker, er det bare å velge og vrake.  
Jeg kan spise og drikke fra et overdådig utvalg som ikke engang den med fyrstelige privileger kunne i tidligere tider.

 

Aldri har jeg vært uten klær og sko, eller behøvd lage disse selv. Aldri vært uten egen seng eller tak over hodet, aldri ligget våken av regn på blikk tak, eller lyder gjennom tynne vegger, for så om morgen skli i sølen som har flommet inn under natten.

Gratis skolegang, studier og opplæring etter evner og lyst, var en selvfølge, men enn i dag er dette bare for oss som vokser opp i såkalte i-land.


Helsemessige ble flertallet rammet av pinefulle sykdommer og en for tidlig død, uten mulighet til medisinsk behandling.Tannpine leges ved at den betente tann brutalt ble trukket. Jeg, har topp utdannet helsepersonell som står klar til å hjelpe meg med alle former for behandlings tilbud, og med en legevitenskap som bare for en generasjon eller to siden manglet den innsikt og medisinering jeg i dag kan få. Og for litt lenger siden, om man kunne operere, skjedde det uten bedøvelse.

 

Og selv om jeg ble født under siste verdenskrig har jeg aldri opplevd, som så mange opp gjennom historien, krig og stridigheter veltet inn over min by som en tsunami av djevelskap, vold, og hjerteløshet slik milliarder uskyldige offer erfarte tilfeldig og lunefulle grusomhet.

 

Ikke bare vant jeg «sperm kapp løpet» i mors mage, jeg trakk også vinner loddet angående tid og land å bli født i, og her lever jeg nå omgitt av nesten enhver tenkelig velferdsordning. Politikere kjemper for mine rettigheter og muligheter, politi og rettsvesen gir meg gode lovers beskyttelse. Om det selvforskyldt eller ikke, gikk galt økonomisk sørger NAV for mine materielle behov. Da jeg fikk privilegiet av å nå pensjons alderen, (ingen selvfølge!), ble jeg statsansatt med frie arbeidsoppgaver, inkludert å ta det helt med ro! Lønning kommer unnsett månedlig på konto - så lenge jeg lever.

Om ønskelig kan jeg reise til hvilket land jeg vil, gjennom luften (!), der bare utvalgte før kunne dra om de la ut på måneders strabasiøse ferder på land og hav.

 

Jeg har en så til de grader privilegert tilværelse som milliarder av jordens befolking med vantro streve med å forestille seg og ville føle en velbegrunnet misunnelse om de forstod hvordan jeg daglig kan sole meg i å være et begunstiget medlem av befolkningen i Norden.

 

Hvilke utrolige mirakler har jeg ikke fått erfare i oppveksten! Takket være tekniske innovasjoner fikk jeg tilgang til informasjon og underholdning, fra svart/hvitt «snø» på TV via personlige data maskiner og frem til dagens globale web nett og sosial media. En eksplosiv utvikling som ingen hadde muligheten til å kunne forestille seg rekkevidden, nytten eller baksidene av.

Jeg bor nå i den globale landsby, hvor alle med en smarttelefon på denne klode er min nabo, som jeg øyeblikkelig kan se og høre om begge vil.

Jeg kan lytte til en forfatter leser fra sin bok, eller la verdens kjente artister spille og synge for meg, hvor og når jeg vil. Jeg får begivenheter fra hele verden som nyheter, idrett, konserter og underholdning rett inn i egen stue, mens det pågår!  Det var ikke mulig å forstille seg slik privilegier få generasjoner tilbake, og jeg her bare overflatisk nevnt noen.

 

Under denne ufattelige begunstiget tilværelse har jeg all mulighet til å leve i fred og harmoni med kjær familie, gode venner, og en nådefull barmhjertig Gud.

Umulig å telle velsignelsene som daglig flyter til ånd sjel og legeme, men det er mulig å fylles av en dyp takknemlighet og undres; «Why me?»

Ja jeg vet så inderlig vel, verden er ikke rettferdig!

Milliarder som langt mer enn jeg fortjente mine privilegerer, har i nød har sukket det samme: Why me?».

 

Jeg kan bare konkludere med hva Elling sier i forfatteren Ingvar Ambjørnsen bok "Ekko av en venn":

Å aldri glemme det faktum at man er født i et land og i en tidsepoke så fylt av velstand, hell og lykke at enhver klage fremstår som en kosmisk dødssynd.

 

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar